Kanoa's snipperdag

8 maart 2017 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vroeger was vakantie nog een reeks snipperdagen achter elkaar. Lekker niets hoeven en uitslapen maar nu is het 6:30 op staan (net als normaal) en met insmeren en ontbijt net zo gehaast als thuis maar we voelen ons hier wel relaxter. Gek is dat.
Rozemarijn en Madelief hebben vandaag dok-dag. Ze mogen bij Emily op het dok zitten dicht bij de dolfijn Kanoa.

IMG_1561

Wij mogen ook dichterbij zitten. Leuk! Emily zoekt ons toch "papa mama" horen we dan ook waar we ook zitten of ons verstoppen.

IMG_1552

IMG_1553

Kunnen we net zo goed dichtbij zitten.
Leuk om te horen wat Babette tegen Emily zegt in het water.

IMG_1562

De therapie gaat gewoon door in het water. Emily mag zeggen wat ze wil spelen met Kanoa. Als ze dat goed en duidelijk vraagt gaan ze dat doen. Ze wil met de bal overgooien naar Kanoa. Rozie heeft mazzel, Kanoa geeft hem ook een keer aan haar op het dok en ze mag hem terug gooien.
Maar dan gaat Kanoa er vandoor met Sami en samen geven ze de bal niet terug maar gaan ze lekker samen stoeien met de bal in het water ver weg van Emily.

IMG_1558
De water-tijd met Kanoa is voorbij want een dolfijn laat zich niet dwingen. Zeker deze twee jongens niet. Geef ze een bal en...ik heb daar geen ervaring mee want ik heb alleen meiden maar kan me er iets bij voorstellen.
Emily mag met de andere dolfijnen zwemmen als die kindjes op het dok zitten. Gelukkig wordt het zo goed opgelost en wisselen ze zo mooi de dolfijnen uit. Blijkbaar zijn de dolfijnen daar net als Emily flexibel genoeg in.

IMG_1556

Emily deed het prima. Ze hebben goed gewerkt met klank gebaren. Vooral de "k" blijft moeilijk voor Emily. Fijn dat de dolfijn Kanoa heet, kan ze blijven oefenen.
Daarna mag ik naar een workshop "sensorische integratie" terwijl Imke thuis met de meiden gaat eten en zwemmen in het zwembad.

IMG_2382
Ingewikkelde termen als het vestibulair systeem, het tactiele systeem en proprioceptieve systeem. Heel kort vertaald als werken aan de basis van: evenwicht, voelen en onze andere zintuigen en diepe waarneming. Hard werken hier hoor met vroeg opstaan en dan ook nog zoveel leren. Misschien moeten we ook maar een snipperdag nemen. Het blijft ongrijpbaar (wetenschappelijk) waarom dolfijnen therapie goed werkt bij veel kinderen. Maar net als honden, paarden en andere dieren, voelen dolfijnen mensen heel goed aan. Wij mensen hebben het voelen iets teveel los gelaten en zijn teveel met ons hoofd bezig. Hier wordt daar weer hard aan gewerkt. Gecombineerd met de diepe druk van het water worden de drie systemen extra gestimuleerd. Het voelen als basis voor de therapie komt hier dus weer meer terug en maakt het daarom ook voor veel mensen een emotionele gebeurtenis. Voor ons is dat al als Emily in zo'n lief pakje met Babette en Loulou meeloopt naar de dolfijnen, wij hebben niet zoveel nodig. Mooie workshop en goede tijdsbesteding voor een snipperdag ;).

Maandag liepen we bij het sea aquarium en kwamen we een gezin tegen met twee jongens van 4 en 2 waarvan de jongste ook het syndroom van down heeft. Wij gingen er gelijk van uit dat zij ook therapie hadden maar dat was niet zo. Ze waren daar gewoon op excursie en gewoon op vakantie (niet de wekker zetten om 6:30 ;-). Een leuk stel (ze lezen mee met ons blog dus we moeten wel netjes blijven ;-) en daarom hebben we gezellig met ze afgesproken bij ons en gaan we samen naar ons strandje. Even lekker kletsen, kinderen in het zand spelen en dan even snel een borreltas  halen voor op het strand (chips, nootjes, appelsap, bier en rose etc zo houden we het wel vol!). Isa de leguaan komt tijdens de borrel wel heel dichtbij en als ik van heel dichtbij een foto wil maken, krijg ik een tik van haar staart. Ik heb toch een sterk vermoeden dat naast grote en kleine Isa er ook een brutale Isa rondloopt.

S avonds zijn de kids best moe na het eten. Maar als je dan zo de dag bekijkt. Eerst therapie, dan naar het zwembad, dan naar het strand en dan borrelen en nog eten, is het ook een volle en lange dag met veel inspanning en veel prikkels. Helemaal sensorisch geintegreerd en voor Emily dus zeker geen snipperdag :). Dat zie je ook terug aan hoe ze slaapt. Eruit gevallen en dan gewoon doorslapen, die lieverd. IMG_2378

Hopen dat Kanoa morgen niet nog een snipperdag neemt. Dan kunnen de kinderen hun dok-dag vol maken en zitten wij weer lekker dichtbij.
Morgen na de therapie mag Imke samen met Rozemarijn naar een workshop. Iets lichtere kost, want deze gaat over "everything you always wanted to know about...dolphins". Dan heb ik morgenmiddag lekker een snipperdag. IMG_1567

1. Zus:
    9 maart 2017
    De dag begint weer goed met zo'n mooi verhaal, Ol!!!! Jullie kunnen wel Nicci French worden, zo'n schrijvers echtpaar :)
    Helaas voor mij ook geen snipperdag, dus...
  2. Ellen en Frank:
    9 maart 2017
    Hier ook geen snipperdag en zelfs weer geen zon, dus geniet er daar maar extra van! Zo te horen komt dat wel goed. Mooi om te lezen wat de dolfijnen met jullie allemaal doen. Jullie kunnen trots zijn op wat jullie de afgelopen jaren allemaal al bereikt hebben met deze reis zeker als een van de hoogtepunten.
  3. Renate:
    9 maart 2017
    Goed bezig, zeg en wat komt er veel bij kijken, niet alleen voor Emily 'hard werken', maar ook hoe jullie, Roos en Madelief worden begeleid.
    Ik ga Madelief (en Imke natuurlijk ook) morgen wel missen bij het begin van haar dansles, kunnen we geen wedstrijdje doen wie er als eerste is....
    Kijk weer uit naar jullie volgende mooie verslag!
  4. Jet:
    9 maart 2017
    Als ik al die verhalen zo lees, lijkt het mij slim als jullie een vakantie boeken om heerlijk tot rust te komen :)
  5. Sabine:
    9 maart 2017
    Dag allemaal, hier het "leuke stel" dat mee leest. We lezen met erg veel plezier jullie blog. Bijzonder om elkaar ontmoet te hebben en wat was het gisteren gezellig. Onze mannen hebben lief gespeeld met jullie pracht meiden. Een hele mooie tijd voor jullie gewenst! En hopelijk werkt de dolfijnentherapie heel goed voor Emily. Een dikke knuffel
  6. Imke:
    9 maart 2017
    Renate je hebt al meteen een voorsprong van 5 uur dat gaan we nooit redden :).
    Wil jij mijn vuilnismannen een chocomel en een kitkat brengen :).
  7. Leonie:
    10 maart 2017
    Ik geniet zo van het lezen van jullie blogs! Het voelt dan even alsof je het echt met jullie beleeft. Prachtige foto's ook weer van een onvergetelijke tijd! De meiden genieten op en top volgens mij. Als de K aan de beurt is voor de Lettermand zie ik Emily's vinger al in de lucht gaan en roepen K van KANOA